Kitekintés

Csehországban tavaly fogadták el a hajléktalanság megelőzésével és kezelésével kapcsolatos első átfogó nemzeti stratégiát, amely 2020-ra fel kívánja számolni az országban a hajléktalanságot. A hazánknál valamivel kisebb és valamivel népesebb Csehországban becslések szerint 30 000 hajléktalan ember él, és további 100 000 fő él a hajléktalanság veszélyében.

A stratégia a hajléktalanság felszámolásában a főszerepet a szociális vagy megfizethető bérlakásokban látja, melyből a Cseh Köztársaságban is kevés van.  Kiemelten foglalkozik az elsőként lakhatást (housing first) megközelítéssel, mely szerint a közterületen élő hajléktalan emberek a hagyományos intézményes ellátások igénybevétele nélkül közvetlenül bérlakásba költözhetnek, hathatós anyagi és szociális, mentális támogatás mellett. A stratégia a kivezető utakon túl a prevencióra fókuszál, vagyis arra, hogy a nehéz anyagi helyzetbe kerülő emberek megkapják azt a segítséget, amellyel elkerülhető a lakhatás elveszítése és a kilakoltatás, továbbá a hajléktalan emberek egészségügyi ellátásának javítására.

A stratégia meghirdetésével egyidejűleg ugyanakkor a közterülethasználatot szigorító intézkedéseket is bevezettek Prágában, sőt, a hajléktalanság problémája a választások tematikájába is bekerült. A közterülethasználat szigorításával kapcsolatban számos probléma merült fel, például az, hogy az intézkedő rendőrök, közterületfelügyelők több esetben nem tudták jól megtippelni, hogy kit kell leszállítani a tömegközlekedésről vagy felállítani a köztéri padról, és előfordult, hogy szegényes ruházatú, lakásban élő idős embert is zaklattak. Nagy vihart kavart továbbá egy, a város külterületén felállított, táborszerű hajléktalan gyűjtő intézmény létrehozásának ötlete, ahova a közterületen tartózkodó hajléktalan embereket szállítanák be utcai szociális munkások – a tervet végül többen ellenezték, mint támogatták a Városházán belül. Prága 5., legnépesebb, kerületében pedig az egyik párt „Szabaduljunk meg a hajléktalanoktól és szenvedélybetegektől!” plakátokkal kampányolt az őszi helyhatósági választásokon, melyet az országos felháborodás következtében aztán visszavontak.

A hajléktalanság felszámolását célzó stratégiát is számos kritika érte. A hajléktalanellátó szervezetek már csak a végső, elfogadott anyaggal találkoztak – a minisztérium a kidolgozásba egyetlen kiválasztott, egyházi kötődésű szervezetet vont be csupán. A szükségletfelmérés során hat munkásszálló lakói közül kérdeztek meg egyéneket, és a válaszok alapján arra jutottak, hogy „vannak, akik szeretnek szállón élni, miért adjunk akkor a hajléktalan embereknek lakást?”. Szakemberek sérelmezik, hogy a szociális bérlakásokat a fentiek alapján elsősorban nem hajléktalan embereknek szánják, és az elsőként lakhatást programban sem az integráción, hanem a szegregáción van a hangsúly, és a hajléktalan embereket különálló épületekbe, háztömbökbe helyeznék el.

You have no rights to post comments




Int.ker.TESZT

intker.terk.TESZT

Komment

Műhelyek

No current events.

ÁLLÍTSUK MEG A BÁNTALMAZÁST!

Pályázatfigyelő

 

www.pafi.hu

Regionális hajléktalan ellátók diszpécserszolgálatai és hajléktalan ellátással kapcsolatos információs oldal.
A beküldött hírek, cikkek és fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenűl tükrözik a tulajdonos álláspontját, minden egyes hozzászólás a szerző saját véleménykifejtése, amelynek tartalmáért a fórum üzemeltetője nem vállal felelősséget. (2007-2013)
A domain nevek és az oldal tulajdonosa: Buzás Endre 2007-2013 ©

http://diszpecserportal.huhttp://otthontalanok.hu, http://hajléktalan.hu, http://latszom.com